Sakwy Ortlieb Back Roller High Visibility

Zacznę od tego, że nie lubię marketingowego bełkotu. Tych momentów gdy na targach outdoorowych promuje się coś z wielką etykietą „musisz to mieć!” Po prostu musisz, bo nasz plecak jest w tym roku 13 gramów lżejszy, dzięki czemu zajdziesz dalej. I szybciej. Bzdura. Niestety coraz trudniej o naprawdę innowacyjne rozwiązania, które „zmienią zasady gry”. Tym bardziej cieszę się, że mogę opisać nowe sakwy Ortlieba. A było to tak:

Na początku roku pisałem tekst do National Geographic Traveler o tym dlaczego podróżowanie rowerem jest takie fajne, dodatkowo uzupełniony „testem” sakw. Właśnie wtedy po raz pierwszy zetknąłem się z nowym modelem Ortliebów – Back-Roller High Visibility. Napisałem do dystrybutora. Niestety sakwy były jeszcze wtedy w fazie prototypu i nie było możliwości by je otrzymać do recenzji. Gdy tylko pierwsze egzemplarze pojawiły się na rynku jeden z nich trafił do mnie.

6a01156f7533eb970c019aff2ca929970b-800wi

Nie ma chyba większego sensu dyskusja na temat tego, które sakwy są lepsze, a które gorsze. Pewnym jest, że modele Ortlieba są najbardziej popularnymi sakwami na świecie – w Ameryce Południowej widzieliśmy ich olbrzymie ilości. Sam używałem już modeli Back Rolller Classic (w Ameryce Południowej) i Back Roller Plus (w Australii) – oba miały swoje wady i zalety. No ale o co chodzi z tym High Visibility?

souwhunmbnbxcompueyukulmhoybfiiiqjxellsp

Przede wszystkim o nowy materiał, nazwany przez producenta PS50CX. W trakcie jego produkcji na etapie tkania wpleciono niewielki nitki odblaskowe, dzięki czemu cała sakwa po oświetleniu przez reflektor (samochodowy) staje się jednym wielkim odblaskiem. I to jest przełom – coś czego na rynku dotychczas nie było. Oczywiście materiał jest wodoodporny (laminowany i impregnowany) a cała sakwa podobnie jak inne produkty Ortlieba jest klejona. Nowy materiał jest sztywny i robi wrażenie naprawdę mocnego – jeszcze nie udało mi się go przetrzeć (zarówno w poprzednich modelach Classic jak i Plus miałem wiele dziur zrobionych mechanicznie – szczególnie materiał Plusów jest podatny na uszkodzenia), i mam nadzieję, że nigdy mi się to nie uda. Sakwy dostępne są w jednym kolorze, który można określić jako seledynowy (taki rażący jak kamizelki odblaskowe) – dzięki temu bardzo dobrze widoczny jest w ciągu dnia – i uwierzcie mi, naprawdę przyciąga wzrok. Boki sakwy są czarne (a może grafitowe) – także zaopatrzone w odblaskową nić + klasyczne duże odblaski.

IMG_1126Sakwa „na żywo”

IMG_1123

Zbliżenie materiału

material

 Zbliżenie zbliżenia materiału

Bardzo lubię tych producentów, którzy słuchają uwag użytkowników swoich produktów. W poprzednich modelach nakrętka mocująca system nośny sakwy od środka była plastikowym bolcem. Miało to taką wadę, że w trakcie długotrwałego użytkowania bolec ów potrafił przetrzeć wewnętrzną kieszeń na wylot. I tak było też w moim przypadku – dziurawe organizery. Od dystrybutora wiem, że Ortlieb wymienia te kieszenie na nowe każdemu, kto zgłosi się do nich z takim problemem – zerknijcie do swoich! W nowym systemie QL2.1 prawie wszystkie nakrętki są idealnie płaskie (zdjęcie). Niestety producentowi zbrakło konsekwencji, i najniższe 3 (te mocujące plastikowe wzmocnienie na dole sakwy) są starego typu. Efekt? Przetarty organizer! Sic!

Ortlieb QL

 Różnice w nakrętkach

Co jeszcze? Reduktory średnicy haka górnego w systemie nośnym QL2 przy dłuższym użytkowaniu wypadają i potrafią się zgubić (ja pogubiłem). Hak z czasem łapie luzy – stąd ten problem. W tym przypadku Ortlieb także przekonstruował ten element – plastikowe reduktory trzymają się pewnie nie wykazując już tendencji do wypadania. To się ceni!

IMG_1547

Sakwy podobnie jak inne modele Ortlieba wykonane są bardzo starannie (stereotypowa niemiecka dokładność), zaopatrzone są w rewelacyjny system nośny, którego używam od wielu lat (jego poprzednich wersji). Sakwy nigdy się nie wypięły, rozstaw haków reguluje się bez użycia jakichkolwiek narzędzi – trwa to kilka sekund. Nie znam lepszego systemu nośnego w innych sakwach rowerowych dostępnych na rynku – po prostu takiego nie ma. Wodoodporność podobnie jak w przypadku innych modeli jest bardzo wysoka – to zdecydowany priorytet Ortlieba. Zamykane są poprzez rolowanie i spięcie 2 klamer (dobrej jakości Duraflexy), albo przy użyciu dodatkowej rączki do noszenia sakwy na ramieniu dostarczanej w zestawie.

Myślę, że te sakwy to bardzo dobry wybór do użytku miejskiego i do podróżowania w krajach, w których czujemy się bezpiecznie (o zgrozo!) Dlaczego? Bo bardzo (bardzo!) skutecznie zwracają na siebie uwagę. A jaka jest pierwsza zasada rowerzysty w Peru? Nie zwracaj na siebie uwagi! Proste. Ale w tym szaleństwie jest metoda – Back Roller High Visibility byłyby sakwami idealnymi, gdyby w całości zostały wykonane z grafitowego materiału użytego po bokach – w dzień w ogóle nie rzucałyby się w oczy, w nocy (wieczorami) byłyby wielkim odblaskiem strategicznie zwiększającym widoczność na drodze, a to właśnie ruch drogowy jest dla rowerzysty największym zagrożeniem.

zabrudzenia

Zabrudzenia

Co mi się podoba:

– zupełnie nowa koncepcja – a nie marketingowy bełkot

– rewelacyjny odblaskowy materiał – jest mocny i wodoodporny

– udoskonalony system nośny – zdecydowanie najlepszy na rynku

– jakość wykonania i dopracowanie

– made in gemany – to ma znaczenie

Oczywiście lista zalet sakw Ortlieba jest znacznie dłuższa, wypisałem tylko te najbardziej charakterystyczne dla modelu Back Roller High Visibility

Co mi się nie podoba:

– kolor – jest nie do wyczyszczenia z błota

– brak konsekwencji w zmianie systemu nośnego (dolne nakrętki)

– cena 770pln – to są po prostu drogie sakwy. Jedne z najdroższych na rynku. Może z kolejnym sezonem ich cena będzie niższa

Od przyszłego sezonu wszystkie sakwy Ortlieba będą wyposażone w nowy system QL2.1!

Jeśli uważasz, że warto się tym podzielić, to te guziki pomogą:

2 komentarzy na temat “Sakwy Ortlieb Back Roller High Visibility

  1. Sakwy high visibility są też produkowane w kolorze ciemnoszarym/czarnym, czyli nie widać zabrudzeń i nie zwracają na siebie tak uwagi w dzien.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *